Zeilwedstrijden 1 oktober en 10 september 2017

Geplaatst op 16-09-2017  -  Categorie: Algemeen

Eén oktober, eindelijk wind!

Na drie valse starts vanwege het nagenoeg ontbreken van wind, konden we op 1 oktober eindelijk onze fameuze hoogspannings-startlijn weer passeren.  Alhoewel de gemiddelde wind een beaufort minder dan voorspeld, was het toch heerlijk zeilweer. De aangename temperatuur en af en toe zon droegen hier zeker aan bij. Een drietje voor de kenners onder ons. Bovendien zuidenwind. Dus de Maas op zonder dat je elke 30 seconden moet laveren.

Aanvankelijk zou de startlijn tegenover de haven liggen maar omdat op de valreep de familie Faro zich aanmeldde met een zeiljacht voorzien van een te hoge mast voor de Maasbrug werd gekozen voor de hoogspanningslijnen.

Het was het bekende traject. Richting Overasselt en onder de daar aanwezige hoogspannigslijnen via bakboord overstag en weer terug naar het startpunt. Dit geheel moest twee maal worden afgelegd. Het veld bestond uit vijf boten. Een heuse armada was het niet, maar ja het is ook bijna einde seizoen. wedstrijd-01-10-17-11

Er werd gekozen voor een gelijke start en na afloop bepaalde de vaartijd en sw-factor de definitieve plaatsing. Al vroeg in de wedstrijd tekende zich al de volgorde af en niet verassend, de boten met de laagste sw-factor gingen aan kop. De Zalmschouw, sw-150, sloot dan ook ruimschoots de rijen.

alve wind varen gedurende de hele wedstrijd is een relaxte bezigheid bij windkracht drie en de posities in het veld wijzigden dan ook nauwelijks. Lambert kwam als eerste met een tijd van 51min.20sec. binnen, drie minuten later gevold door Maurits. De overige twee boten zaten veel dichter op elkaar. Eerst finishten Bas en Rick met hun 16m2 in 54min.55sec. en Gerard in zijn polyvalk sloot die reeks af met 55min20sec.

Zoals verwacht sloot de Zalmschouw de rijen maar toch met een verassende tijd van 69min30sec. Dit was echter beduidend sneller dan je gezien zijn positie halverwege de race mocht verwachten. Met inachtneming van de sw-factor zou de Zalmschouw met deze vaartijd op de eerste plaats eindigen. De wedstrijdleiding vond dit toch wel erg frappant en toog op onderzoek uit; “Wij hebben de gele boei gerond” verklaarde Bart, de schipper van de Zalmschouw met een knipoog. Het was een zeer geheimzinnige gele boei en niemand heeft hem ooit gezien maar hij moet haast wel halverwege het keerpunt hebben gelegen.

En de familie Faro? Het optuigen van hun jacht nam toch veel meer tijd in beslag dan verwacht. Zij arriveerden bij de startlijn toen de race al halverwege gelopen was. Zij werden veel plezier toegewenst maar meedoen met de wedstrijd zat er niet meer in. Volgende keer beter!

Einduitslag op basis van de gewogen sw-factor:

1. Maurits  / 2.Lambert / 3.Bas en Rick / 4. Gerard Klees / 5/6. Bart Koenis Zalmschouw DNF / 5/6. Familie Faro DNF / Ton en Maarten  buiten mededinging

Tien september, start op basis van SW-handicap

Als in het oog van een orkaan brak zondag 10 sep’17 het wolkendek open. De zon straalde voldoende om de kou uit de frisse wind te halen. Na de schippersmeeting op de ‘Havenpier’ startte om precies 13:18:18 als eerste Bas met zijn Zalm Schouw om het spoor te trekken voor de andere schepen, die zo’n drie kwartier later zouden starten. De Valken startten als laatsten met een tijdsverschil van 53 minuten.img-3909

De wedstrijd verliep voorspoedig waarbij de hoge maïsplanten op het veld bij sommigen de wind uit de zeilen namen terwijl anderen met hoge mast daar hun voordeel uit haalden. Zo lukte het Maurits & Brigitte met hun “Weerhaen” de eerste plaats te veroveren. Rick koerste zijn Vlerk scherp aan de wind naar een prachtige tweede plaats, direct gevolgd door Joep en Maarten op de derde plaats. Als 4e Paul en Simon, 5e Ton Klaasje, 6e Sjef & partner met de Polifinario, 7e Elsemiek met zeilmaat en hond, 8e Erik en Paul en ten slotte Bart met familie en vrienden en zijn Schouw AEB6 als rode lantaarn drager.

Bij het eindsignaal van 16:00 uur werd door alle schepen getoeterd ter nagedachtenis aan Ria ter Steege de oma van Rick.

Uitslag:

1 Maurits en Brigitte Jouet Calife, Weerhaen