Zeilwedstrijd verenigingsdag 9 juni 2018 // ! Zie ook foto's van Ton Gelsing in fotoalbum! //

Geplaatst op 13-06-2018  -  Categorie: Algemeen

Op deze zonnige zaterdag met een licht briesje van 2 tot 3 Bft, werd iedereen gastvrij op het terras ontvangen door Betsie, John en Carolien met koffie en gebak.
Om 10:15 was de schippersmeeting op de kop van onze haven. Er meldde zich een mooie groep goed gemotiveerde zeilers en er gingen zo’n 13 boten van start. Maarten Scherpenhuijzen melde zich voor de supervisie van de startprocedure. Bart met zijn Zalm schouw voer inmiddels al over de startlijn maar helaas naar de verkeerde kant en wij hebben hem daarna niet meer terug gezien.

Er werd gestart met verschillende starttijden op basis van de SW handicap voor de verschillende type boten. Maarten en Jaap stelden vast dat de startprocedure op de seconden nauwkeurig verliep maar dat veel boten moeite hadden om op het exacte moment bij het startsignaal de startlijn te passeren. De snelle starters konden daar al hun eerste voordeel mee halen.

Nadat iedereen gestart was kroop het zeilersveld al snel ineen en werd er een waare titanenstrijd gevoerd om de beste positie. Mede doordat windkracht en windrichting sterk varieerde wisselden de onderlinge bootposities voortdurend, soms in een berekend voordeel maar veelal ook in een willekeurig nadeel. De snellere zeilboten (of wellicht betere zeilers?) namen al gauw plaats in de voorste posities.

En zo wist Thijs en maat, zijn 16m2 bij het eindsignaal om 13:00 uur, op de eerste positie te manoeuvreren. Een prachtig resultaat met als prijs een eervolle vermelding (& straks de beker op onze ledenvergadering) en een uitnodiging om de eerst volgende zeilwedstrijd te organiseren. Daarbij zal zijn boot promoveren naar een hogere klasse van 16m2 Toer naar 16m2 NAT.

Op de 2e plaats konden wij een Valk noteren met de jeugdige zeiler Tonny de Boer en zijn vader Ed. En als derde meldde zich Ingrid Bakker met haar museale 16m2. Ingrid’s subtiele stuurmanskunst was menigeen al opgevallen. En met algemene bijval werd vastgesteld dat deze stuureigenschap wel zeer goed past bij een bestuurlijke functie bij Maas & Waal. Wellicht is het voor onze watersportvereniging goed, net zoals voor een ‘Amsterdamsche burgervader’, om eens aan te koersen op een vrouwelijke voorzitter.

Gompy, de Centaur van Paul voer met aan boord wedstrijdzeiler Joep naar een mooie vierde plaats en liet zijn concurrent Flierefluiter (9e) verachter.
Wellicht was deze zeiler net zoals vele anderen teveel afgeleid door een meevarend sereen roeibootje met stuurvrouw en een prachtige hond op de voorplecht. In ieder geval belande Bas en Hans (16m2) hierdoor pardoes op de 6e plaats verachter Maurits en Brigitte (5e). Vervolgens plaatste zich Emiel en Letty (Polyvalk) die samen nog eens even goed de ‘loef wijkt voor lij regel’ gaan bestuderen. Daarna melde zich Ton met fokkenmaat Henriëtte (Valk).

Sjef met echtgenote Ciel maakte het, met hun Polifinario (Polyvalk), wel heel erg bont. Om niet hun positie te verliezen gingen zij in de laatste seconden niet overstag maar stuurde hun boot pardoes recht op de Maasoever. Gelukkig was er snelle hulp van Jaap met zijn antieke pondje en Bert Kokke aan boord. Bert gooide de volle tros precies goed naar Sjef waardoor hij en Ciel ternauwernood van een verschrikkelijke verdrinkingsdood konden worden gered. Uiteindelijk zijn zij door het heldhaftig optreden van Bert Kokke met de schrik vrij gekomen en hebben hun 8e positie behouden.

Vervolgens zijn ook Emma met compagnon in hun Sophi (16m2), Leo van Os en Dries Bossers (Polyvalken) de haven in gedreven. En als laatste zwarte schaap konden wij notuleren Ronald en Bram met hun boot “De zwakste schakel”. Ronald graag geef ik je een goed advies; Pak de volgende wedstrijd Joep in zijn kraag en maak hem jouw fokkenmaat. Succes verzekerd. En ik heb dan wellicht ook weer een kansje!

Maarten en Jaap bedankt voor jullie enthousiaste assistentie.

En verder wens ik alle een behouden vaart, Willem van Iersel

Definitieve uitslag:

[1]       Thijs en maat, zijn                                 16m2
[2]       Tonny de Boer en zijn vader Ed            Valk
[3]       Ingrid Bakker met haar museale          16m2.
[4]       Paul en Joep                                        Centaur
[5]       Maurits en Brigitte                               Jouet Calife
[6]        Bas en Hans                                        16m2
[7]      Emiel en Letty                                       Polyvalk)